-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47248 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

قرآن ويژگيهاي يك جامعه ايدهآل و خوب را چه ميداند؟

جامعه ايدهآل قرآني به نحو كامل و اتم در زمان ظهور حضرت مهديغ تحقق مييابد و آرزوي ديرينه بشريت جامعه عمل ميپوشد.

برخي از مؤلّفهها و ويژگيهاي جامعه آرماني از ديدگاه قرآن:

جامعه ديني از ديدگاه قرآن ايدهآل و مطلوب است كه ضمن تن دادن به حكومت و داوري دين، اين مؤلفهها را نيز داراست.

1. حق مداري، اولين مؤلفه جامعه ديني، پيروي از حق در فكر و عمل است در حوزه فكري، حاكميت عقل و انديشه و تبعيت از حق و حق مداري را توصيه و ترغيب ميكند و كساني كه از اين نعمت خدائي استفاده نميكنند را مذمت مينمايد و ميفرمايد أَفَلاَتَعْقِلُونَ ;(بقره،44) چرا تعقل نميكنيد.

در حوزه عملي نيز توصيه به حق محوري مينمايد و ميفرمايد حق مدار باشيد و لو به ضرر خودتان يا بستگانتان باشد.

يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّ َمِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَآءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَيََّ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَ َلِدَيْنِ وَالاْ ئَقْرَبِين;(نسأ،135)اي كساني كه ايمان آوردهايد به عدالت قيام و عمل كنيد و براي خدا شهادت دهيد گرچه به زيان شما يا نزديكانتان باشد.

لذا جامعه ديني پيرو حق است و لو اكثريت با آن سرناسازگاري داشته باشند.

2. عدالت محوري

دومين شاخصه جامعه مطلوب، عدالت محوري است كه هدف اجتماعي بعثت پيامبران نيز همين اقامه قسط و عدل بوده است لذا تحقق بخشيدن به اين هدف محوري بايد در سرلوحه جامعه ايدهآل قرآني قرار بگيرد.

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَـَتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَـَبَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط;(حديد،25) ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آن كتاب و ميزان نازل كرديم تا مردم به عدالت قيام كنند.

رعايت عدالت اجتماعي در عرصه اقتصاد، حقوق و... نيز از رعايت عدالت در منابع و منافع از شاخصههاي جامعه ايدهآل قرآني است.

3. قانونگرايي

جامعه ايدهآل قرآني، قانونگر است و از هرج و مرج پرهيز دارد. ضمن آن كه قانوني جز قانون الهي را نميپذيرد و وحي و تعاليم انبيا را منبع قانونگذاري در جامعه ميداند و خود را پايبند اين قانون ميداند.

اسلام چون دامنه حيات انساني را منحصر به همين زندگي دنيا ندانسته و حيات واقعي را حيات آخرت ميداند قانون را بر اين اساس و بر اساس توحيد وضع كرده است و در مرحله قانونگذاري، تنها به تعديل ارادهها در اعمال و افعال مردم بسنده نكرده بلكه آن را با يك سلسله وظايف عبادي و معارف حقه و اخلاق فاضله تكميل كرده است.

بر خلاف تمدن امروز كه قانون را بر اساس بهرهمندي از لذائذ مادي وضع ميكند.(الميزان، علامه طباطبايي;، ج 4، ص 12ـ111.)

4. حكومت ديني

يكي ديگر از مؤلفههاي جامعه ايدهآل قرآني، برپايي حكومت ديني است كه بدون شكلگيري حكومت ديني، احكام و اهداف دين محقق نخواهد شد.

و حكومت ديني در سايه زمامدار ديني ميسر است و تفسيرهاي ناصواب از حكومت ديني منهاي زمامدار ديني در حقيقت، رد و طرح اصل حكومت ديني است.

قرآن مجيد ميفرمايد: إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُو وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوَةَ وَهُمْ رَ َكِعُونَ ;(مائده،55) سرپرست و رهبر شما تنها خداست و پيامبر او و مؤمناني كه نماز به پا ميدارند و در حال ركوع زكات ميپردازند.

آيت اللّه مكارم ميگويد: روشن است كه منظور از ولي در آيه فوق به معناي سرپرستي و تصرف و رهبري مادي و معنوي است.(تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 4، ص 424، دارالكتب الاسلامية.)

اينها نگاهي گذرا به شاخصهها و ويژگيهاي كلي جامعه ايده آل از منظر قرآن بود شاخصههاي ديگري نيز وجود دارد كه در صورت تمايل ميتوانيد به كتاب جامعه برين نوشته ميرمدرس مراجعه فرماييد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.